
دین اسلام، آئینی است که بر پایه نشاط و سرور بنیان نهادهشده؛ آئینی که مهمترین روزهای شاد خود را عید نامیدهاست؛ اما نشاط و شادی از منظر دین اسلام دقیقا به چه معنیاست؟
به گزارش واحد خبر شادواره شهروندی «بازی، شادی و سرگرمی»، چیزی نزدیک به ۴۰روز آینده ایامیاست که مسلمانان به ویژه شیعیان از فرصت شادی کردن در آن نهایت استفاده را میکنند.
عدهای در این روزها جشنهای شاد و باشکوه برای اهل بیت(ع) برگزار میکنند و عدهای هم مراسمات ازدواج و میهمانیهای شاد خود را در این ایام برپا میکنند.
بعضی مردم هم این مدت را برای شادی به سبک خودشان غنیمت میدانند؛ بیایید شادی را هم از منظر اسلام ناب تعریف کنیم.اسلام دین کاملی است که به تمام تمایلات و استعدادهای انسان توجه کامل دارد و برای شادی، نشاط و تفریح که نیازهای روحی و غریزی انسان است برنامهدارد.
در اسلام آرامش و نشاط محور حیات دنیوی و اخروی است و تمام نیازهای انسان را با آن سنجیدهاند و مصحف الهی نیز در ۲۵ نقطه درباب سرور و شادی صحبت کردهاست.
خداوند در قرآن کریم تاکید میفرمایند: شادی ما باید به گونهای باشد که دیگران را مورد آزار و اذیت قرار ندهد،باعث گناه نباشد و با دغدغهمندی انجامشود.
نشاط لحظهای!
فاطمه مدللکار، استاد حوزه و دانشگاه، روانشناس و مشاور، حقوقدان و فعال حوزه زن و خانواده در گفتوگویی در خصوص شادی و نشاط گفت: بسیاری از افراد در میهمانیهایی شرکت می کنند که موازین اخلاقی و معنوی در آنها رعایت نمیشود و اتفاقا در لحظه هم شاد میشوند اما در جلسات مشاوره میگویند به محض خروج از این جمعها احساس میکنیم غم به ما برمیگردد.
وی افزود: این به این علت است که عقبه قوی و با اصالت اتصال به خداوند که معبود راستین است در آن وجود ندارد که باعث میشود افراد در این شرایط در نهایت درگیر فضای غم و غصه میشوند.
عشق، شادی و عدالت
مدللکار عنوانکرد: در دین ما به شادکردن دیگران بسیار توصیه شده و جایگاه عشق، محبت که زمینهساز شادی هستند و نشاط در آن ویژه است.
وی گفت: ما باید خوشرو و خندان در جامعه حاضر شویم؛ دین اسلام ما را از عبوس بودن اخمو بودن و تلخ بودن مبری میکند.
مدللکار تاکیدکرد: اهمیت موضوع فرح در دین ما به حدیاست که حضرت علی(ع) میفرمایند: «کسی که شادیاش کم است آسایشش مرده!» و این نشان میدهد اهمیت شادی در زندگی بسیار زیاد_و برای زندهمان روح و جسم ضروری_ است.
وی در ادامه تصریحکرد: اسلام اصلا از پایه دین شادی، نشاط و تحرک است.
مدللکار گفت: در این آیین الهی رهنمونهای بسیار زیادی وجود دارد که عمل کردن به آنها بسیار مهماست مثل اینکه فرد شاد، آرامش روحی و فکری دارد و جامعه و خودش را به تحرک و نشاط برای زندگی کردن وا میدارد.
وی افزود: انسان مومن همیشه شاد هست حتی اگر دل پر درد و غمگین داشته باشد شما غم را در چهره او نمیبینید.
اعیاد بزرگ اسلامی
مدللکار با اشاره به اینکه تمام اتفاقات مهم تاریخی در اسلام عید نامیدهشدهاند؛ تصریحکرد: اعیاد فطر، قربان، غدیر و تولد امامان ما عید نامیدهشدهاند حتی از روز جمعه نیز به عنوان روز عید در روایات ما نامبرده میشود.
فرح پس از روضه
مدللکار تاکیدکرد: در اسلام ما آنگاه که گریه و دعا و مناجات میکنیم هدف از این گریه و آئینی که ما به جای میآوریم شادی، نشاط و خوشحالی باطنی است.
وی یادآور شد: همه تجربهکردهایم که انسان هنگام جدا شدن از مجلس اهل بیت (ع) _چه مجلس شادی چه عزاداری_ نشاط درونی و آرامش دارد.
مدللکار با بیان اینکه در قرآن و روایات اسلامی توصیههای فراوانی وجود دارد که شادی و شادمانی باید در انسان وجود داشته باشد؛ گفت: دین و جهان هستی بر اساس شادی و نشاط بنیانگذاری شده و در آن نشانهای از غم و اندوه دیده نمیشود.
شادی یک نیاز است
وی با تاکید بر اینکه استرس، عصبانیت، افسردگی، گرفتاری، بد اخلاقی، کاهش شوق زندگی و بیماری میشود؛ تصریحکرد: خندیدن و خنداندن، نشاط آفرینی، مسرور کردن مردم در دین اسلام جایگاه ویژهای دارد.
معیارهای شادی در اسلام
مدللکار با ذکر این نکته که باید توجه داشته باشیم که ما به چه قیمتی میخواهیم خودمان و مردم را مسرور کنیم؟ افزود: آیا شادی ارزش این را دارد که از جایگاه انسانیت به قیمت آزار و اذیت و ناراحت کردن دیگران عدول کنیم؟ آیا ارزش دارد به هر چیزی و به دیگران بخندیم؟
وی با اشاره به اینکه خوشحالی با عفو و گذشت و نفع رسانی به مردم در اسلام؛ خوشحالی با ارزشتری است؛ تاکیدکرد: هر جا که حرف از کمک، گذشت، عشق، دوستی و محبت می شود؛ در اسلام بر آن تشویق شده است.
مدللکار در خصوص نشاط جمعی تصریحکرد: برقراری عدالت، احیای حق، از بین بردن باطل، پرهیز از غیبت و دروغ و گرفتن دست فقیر در مردم اثر وضعی و قطعا در نشاط جامعه تاثیری شگرف دارد.
وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) می فرمایند: شادی مومن به سبب طاعت بر خداوند هست و حزن او به سبب گناهش؛ گفت: حضرت جواد (ع) میفرمایند: شخصی شادمان و مسرور است که اطاعت خدا کند.
مدللکار افزود: امام کاظم در پاسخ به شخصی که به ایشان فرمودند: من امروز موفق شدم ۱۰ نفر را شاد کنم؛ فرمودند: امروز روز عید و شادی تو است.
وی با یادآوری کلامی از رهبر انقلاب(مدظلهالعالی) گفت: ایشان میفرمایند: آن روزی که شما موفق بشوید مقاومت کنید بر نفس خودتان غلبه کنید آن روز عیدالله الاکبر است.
نسبت شادی و شادابی
نسبت شادی و شادابی نسبت آرامش و وقار است؛ همانگونه که شخص آرام وقار دارد شخص شاد هم نشاط دارد. شادی حالت سرور و فرح و شادابی است که حاصل بهجت هست و باعث سعادت پی در پی می شود.
اسلام با هر عاملی که زمینه غفلت ما را فراهم آورد مخالف است و شادی ای که ما را از خداوند دور کند شادی مورد تایید نخواهد بود.شادی خود هدف نیست شادی عامل رسیدن به کمال است و هنگامی که چیزی با معنویت تلفیق بشود به کمال میرسد.
شادی در قرآن دارای جایگاه بسیار خاصی است ولی شادی ای که توام با هدف انسانی باشد و جامعه را به سعادت برساند؛ شادی مرغوب است. تعبیر و تفسیر دین از شادی این است: نیل به نیاز به سرور و بهجت و لذت در زندگی. اگر شادی را با معنویت تلفیق کنیم مطمئنا اثر درونی وضعی و اجتماعی خواهد گذاشت.
شادی به طور کلی در اسلام پایه و اساس زیست و حیات است و اینکه عدهای معتقدند اسلام صرفا آئینی برای حزن و اندوه است به این دین مقدس که اولین توصیه همه پیامبرانش نشاط و پویایی بودهاست جفا کردهاند.