
غرفه بازیهای فکری دومین شادواره شهروندی قم با مجموعهای از بازیهای چالشبرانگیز، نسلها را کنار هم نشاند؛ جایی که کودکان، نوجوانان، پدر و مادرها و حتی پدربزرگها و مادربزرگها ساعتها دور از صفحهنمایشها، در دل یک فضای صمیمی و پرهیجان، اندیشه و رقابت را با هم تجربه کردند.
به گزارش ستاد خبری دومین شادواره شهروندی قم، غرفه بازیهای فکری در دومین شادواره شهروندی قم، یکی از متفاوتترین و پرمخاطبترین نقاط بوستان علوی است؛ جایی که بازیهای متنوع، هدفمند و سرگرمکننده با رویکردی خانوادگی توانست مخاطبان را از دنیای دیجیتال جدا کند و در دل یک محیط شاد و صمیمی، تجربهای مشترک از لذت و تفکر را به آنان هدیه دهد؛ بازیهایی که نه صرفاً وسیلهای برای سرگرمی، بلکه بستری برای بازآفرینی روابط انسانی، تقویت تفکر و همنشینی واقعی بود.
در این غرفه، کودک و نوجوان در کنار پدر، مادر، مادربزرگ و پدربزرگ، پای بازیهایی نشستند که هوش، سرعت عمل، دقت، همکاری و حتی حافظه را به چالش میکشید؛ بازیهایی چون «تاس و تخت»، «دوز ایستاده» و «میخ و چکش» مخاطبان را نهتنها به رقابت سالم دعوت میکرد، بلکه باعث شد چهرهها از قاب موبایل بیرون آمده و در قاب لبخندهای واقعی و ارتباطات صمیمانه ثبت شود؛ تجربهای که بهسادگی فراموش نمیشود.
حضور پررنگ خانوادهها، نشان داد عطش بازگشت به ارتباطات انسانی در عصر دیجیتال هنوز زنده است؛ در غرفه بازیهای فکری، دیگر سن و سال اهمیتی نداشت؛ نوجوانان با شور و نشاط وارد رقابت با بزرگترها شدند و پیران با آرامش و تجربه، تاکتیکهای ذهنی را به نمایش گذاشتند؛ اینجا جایی بود که نسلی به نسل دیگر لبخند زد، یاد داد، یاد گرفت و دوباره معنا یافت.
بازیهایی همچون «برج پیزا»، «قورباغههای شکمو»، «مار و پله» و «خانهسازی» علاوه بر ایجاد لحظاتی مفرح، ذهن را وادار به تحلیل، تصمیمگیری و برنامهریزی میکرد؛ هر مهره، هر کارت، هر حرکت، فرصت اندیشیدن و گفتوگو را فراهم میکرد؛ این بازیها، دنیایی را در برابر بازیکنان میگشودند که در آن، خنده با اندیشه گره میخورد و تفریح، معنای تازهای مییافت.
در این میان، بازیهایی مانند «اوتلو»، «ماز ایستاده»، «کارآگاه» و «دالان» بیش از آنکه بازی باشند، کارگاههای عملی استراتژی و هوش بودند؛ هر شرکتکننده، فارغ از سن و تحصیلات، میبایست از قوه خلاقه، تحلیل و حافظه خود بهره میبرد تا بتواند از پس چالشها برآید؛ این رقابتها، بر بستر صمیمیت و خنده، انگیزه رشد ذهنی را در میان کودکان و نوجوانان شعلهور ساخت.
یکی از ویژگیهای شاخص این غرفه، انتقال بدون واسطه تجربه بین نسلها بود؛ نوههایی که با «تاتان»، «تار اوت»، «جالیز» و «منج» آشنا شدند، در کنار بزرگترهایی نشستند که روزگاری با بازیهای مشابه روزگار گذرانده بودند؛ این همنشینی، نهتنها شکاف نسلی را کم کرد، بلکه ارزش آموزش چهرهبهچهره و تجربهمحور را دوباره زنده کرد.
فراتر از هیجان و رقابت، غرفه بازیهای فکری تبدیل به مدرسهای برای تقویت مهارتهای نرم در فضای خانوادگی شد؛ مهارتهایی چون مدیریت هیجان، تعامل اجتماعی، پذیرش شکست، تمرکز ذهن و تفکر سیستمی، بیصدا اما مؤثر، در دل این بازیها نهادینه شد؛ این اتفاق در فضایی کاملاً غیررسمی و در بستری از شادی و تعامل رقم خورد؛ بیهیچ فشار و اجبار آموزشی.
در زمانی که تکنولوژی با تمام توان در حال جدا کردن اعضای خانواده از یکدیگر است، غرفه بازیهای فکری شادواره شهروندی قم توانست یکبار دیگر به ما نشان دهد که بازی، فراتر از سرگرمی، میتواند ابزار احیای ارتباطات انسانی، ترمیم عاطفههای از دست رفته و بازآفرینی نشاط جمعی باشد و اینجا، آدمها دوباره همدیگر را دیدند، شنیدند و کنار هم نشستند.
شادواره شهروندی قم بهواسطه این غرفه نشان داد که راهکارهای ساده اما خلاقانه میتوانند گرهگشای آسیبهای فرهنگی امروز باشند؛ کافی است موبایلها را برای ساعتی کنار بگذاریم، یک میز ساده و چند بازی فکری تهیه کنیم و در کنار عزیزانمان بنشینیم تا ببینیم چگونه شادی، اندیشه و صمیمیت به زندگی بازمیگردد.
دومین شادواره شهروندی «شادی» همزمان با فرارسیدن دهه کرامت، از ۱۱ لغایت ۱۹ اردیبهشتماه از ساعت ۱۷ الی ۲۳ در بوستان علوی واقع در بلوار الغدیر قم درحال برگزاری است.